Sote-keskuksesta voi löytyä asiakkaalle lääkärin vastaanottoa sopivampi palvelu

Terveydenhuollon ammattilaisen suorittama hoidon tarpeen arviointi perustuu terveydenhuoltolakiin. Hoidon tarvetta arvioidaan potilasta tai asiakasta haastattelemalla ensimmäisen yhteydenoton yhteydessä riippumatta siitä, ottaako hän yhteyttä puhelimitse, digitaalisilla kanavilla tai tulemalla suoraan paikan päälle sote-keskukseen. Hoidon tarvetta arvioidaan myös suun terveydenhuollon ajanvarauksessa.

Perusteellisen hoidon tarpeen arvioinnin avulla on mahdollista suunnitella asiakkaalle tai potilaalle mahdollisimman sujuvaa ja oikea-aikaista hoitoa tai tukea. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ennen mahdollista lääkärin vastaanottoa voidaan määrätä tutkimuksia tai ohjata omamittausten tekemistä. Esitietoja voi olla tarpeellista kartoittaa tarkemmin hoitajan vastaanotolla tai lomakkeita täyttämällä. Asiakas voidaan ohjata myös sosiaalihuollon tai kuntoutuksen palveluihin, jos asiakkaan tarve ei olekaan lääketieteellinen.

Toinen hoidon tarpeen arvioinnin tavoite on määrittää hoidon tarpeen kiireellisyyttä. Esimerkiksi kuukausia oireillut vaiva ei edellytä päivystyksellistä hoitoa, ellei oireilussa ole tapahtunut äkillistä muutosta.

Eri ammattilaiset kehittävät hoidon tarpeen arviointia

Hoidon tarpeen arviointia kehitetään jatkuvasti ja arvioinnin tulisi olla mahdollisimman yhdenmukaista eri toimipisteissä. Esimerkiksi Paras vastaanotto -hankkeessa hyvinvointialueen oman toiminnan sote-keskusten ammattilaiset ovat yhdessä suunnitelleet oirekohtaista hoidon tarpeen kartoittamista.

Sote-keskuksissa työskentelevistä ammattilaisista osa saattaa olla asiakkaalle tuntemattomia. Lääkäreiden ja hoitajien lisäksi sote-keskuksissa työskentelee sosiaalihuollon ammattilaisia, ikääntyneiden palvelut tuntevia geronomeja, tuki- ja liikuntaelinvaivojen kuntoutuksen tuntevia fysioterapeutteja, farmaseutteja sekä mielenterveys- ja päihdetyöhön erikoistuneita ammattilaisia.

Sujuvuutta hoitoon lisäävät digipalvelut, joita sote- ja tietohallinnon ammattilaiset yhdessä kehittävät. Syyskuun alussa Päijät-Sote-sovellukseen avattiin kiireetön yhteydenottokanava, jonka kautta asiakas voi tiedustella laboratoriotuloksia sekä omahoitoon ja rokotuksiin liittyviä asioita. Kiireettömiin viesteihin vastataan viiden vuorokauden kuluessa.