Sosiaalisen kuntoutuksen kehittämishankkeen uudet toimintamallit haastavat ja mahdollistavat
Lahden sosiaalisen kuntoutuksen kehittämishankkeessa työstetään uutta työparimallia, jossa sosiaaliohjaaja ja psykiatrinen sairaanhoitaja tekevät tiivistä yhteistyötä syrjäytyneiden ja syrjäytymisvaarassa olevien 18–29-vuotiaiden parissa. Kehittämishankkeen tavoitteena on tarjota varhaista sosiaalipalveluiden tukea sitä tarvitseville nuorille aikuisille. Asiakkaita tuetaan toiminnassa, talouden hoidossa, arjen hallinnassa ja somaattisten asioiden hoidossa.
Asiakaskontakteissa hyödynnetään yhä aiempaa enemmän etätapaamisia. Lahden sosiaalisen kuntoutuksen toimipisteessä työskentelevät Aki, Niina ja Maria kertovat kokemuksiaan uusista toimintamalleista.
Asiakastapaamisten kehittäminen
Pääsääntöisesti asiakastapaamiset tapahtuvat asiakkaan kotona, mutta osalle asiakkaista kasvokkain tapaaminen voi tuntua vaikealta. Videovastaanottoja pyritäänkin hyödyntämään niiden asiakkaiden kohdalla, joiden kanssa etävastaanotosta katsotaan olevan eniten hyötyä.
– Vaikka asiakkaita tavataan lähtökohtaisesti heidän kotonaan, videovastaanottoja hyödynnetään jo usean asiakkaan kanssa. Etätapaamiset pyritään järjestämään Päijät-Sote-sovellusta ja BeePro-digialustaa käyttämällä, Niina kertoo.
Ammattilaiset pyrkivät aktivoimaan ja kannustamaan asiakkaita toimimaan itsenäisesti kodin ulkopuolella. Tällöin videotapaamisen ei ensituntumalta ajattelisi olevan paras vaihtoehto, kun asiakkaan ei tarvitse liikkua kodistaan.Ammattilaisten ja asiakkaiden kokemukset kuitenkin puhuvat etätapaamisten puolesta. Videovastaanotot ovat tarjonneet asiakkaille mahdollisuuden niin sanottuihin matalan kynnyksen palveluihin ja asiakassuhteen solmiminen on helpottunut.
– Asiakkaan voi olla helpompi tutustua ohjaajaan etävastaanotolla, ja näin kynnys livetapaamiseen madaltuu, ammattilaiset vahvistavat.
Uusien toimintatapojen hyödyt näkyvät työarjessa
Aki, Niina ja Maria kertovat, että kehittämishanke on kasvattanut heitä ammatillisesti. Videotapaamiset ovat haastaneet totuttuja toimintamalleja ja kommunikoinnin tapoja.
– Nuoret ovat usein erittäin näppäriä puhelinten kanssa, eikä asiakkaita ole juurikaan tarvinnut ohjata sovelluksen käytössä. Kommunikointi ja yhteyden saaminen vaatii välillä mielikuvitusta ja sinnikkyyttä, etenkin jos asiakas ei ole valmis kohtaamiseen, Maria kertoo.
Ammattilaisten mukaan videotapaamiset mahdollistavat asiakkaan tilan ja ympäristön laajemman arvioinnin. Videotapaamisten myötä on syntynyt kustannussäästöjä ja aikojen peruminen on vähentynyt.
Videovastaanotot ovat mahdollistaneet ammattilaisille osittaisen etätyöskentelyn, joka on sujuvoittanut arkea. Digialustan käyttö on lisännyt työn suunnittelun joustavuutta ja uusia tekemisen tapoja. Etätapaamisissa hyödynnetään videon lisäksi chattiä, jonka avulla asiakkaalle voi lähettää erilaisia ohjeita ja linkkejä. Ammattilaisten mielestä videovastaanottoja ja uusia työskentelytapoja voisi hyödyntää lisää, sillä esimerkiksi vastaanottojen ja tapaamisten järjestäminen avokonttoritilassa voi olla haastavaa.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueella ensisijainen videovastaanottojen väline asiakkaan ja ammattilaisen välillä on tietoturvallinen ja sote-käyttöön tarkoitettu BeePro-digialusta/Päijät-Sote-sovellus. Ryhmä- ja verkostoneuvotteluissa käytetään Teamsia. Toiminnallisuuksien kehittyessä nämäkin tapaamiset pyritään siirtämään digialustalle.