Elintapojen ohjausta saa nyt myös digitaalisesti

­Digitaaliset palvelut helpottavat nykyisin meitä monen asian hoitamisessa. Myös elintapojen muuttamiseen saa asiantuntijahoitajiltamme ohjausta paikasta riippumatta Päijät-Sote-sovelluksella. Kotiin, mökille, matkalle. Asiantuntijamme Paula Ahonen, Marja-Liisa Kanerva ja Essi Keränen kertovat tässä jutussa, mitkä ovat digitaalisen palvelun hyödyt asiakkaille. Kurkistamme myös terveydenhuollon ammattilaisen saamiin hyötyihin.

Kuvateksti: Paula Ahonen (vas.) huolehtii Asikkalan ja Padasjoen sote-keskuksen alueen asukkaista, Marja-Liisa Kanerva Hollolan ja Essi Keränen Heinolan sote-keskuksen. Myöhemmin videovälitteinen palvelu tulee saataville myös Orimattilaan. Siinä vaiheessa kaikki oman tuotannon sote-keskusten asiakkaat ovat päässeet palvelun piiriin. Kuva on otettu Palvelutorilla Ikärikkaiden pop-up-tapahtumassa viime vuonna.

Kenelle asiantuntijahoitajat tarjoavat elintapaohjausta?

– Korkeassa tyypin kaksi diabetesriskissä olevat asiakkaat ovat yksi selkeä asiakasryhmä, joka hyötyy elintapaohjauksesta. Heillä T2D riskitestin tulos näyttää 12 pistettä tai enemmän. Samoin tarjoamme palvelua korkeassa valtimotautiriskissä oleville. Finriski-laskuri kertoo, että elintapaohjaus on heille tarpeellinen. Lisäksi uniterveydessä tukea tarvitsevat asiakkaat saavat meiltä apua, naiset kertovat.

Heitä motivoi uuden digitaalisen kanavan hyödyntämiseen se, että he kokevat sen rikastuttavan ja monipuolistavan omaa työtään. Lisäksi uusien toimintamallien kehittäminen ja kokeileminen on osa asiantuntijahoitajien työtehtäviä.

Mitkä ovat suurimmat hyödyt asiakkaille?

Kuin apteekin hyllyltä elintapaohjaajat antavat vastauksena mittavan listan.

–  Asiakkailta säästyy aikaa ja kustannuksia matkoissa. Esimerkiksi sote-keskuksista pitkän matkan päässä asuvien kannalta palvelun saatavuus on aivan toista luokkaa. Usein julkisia liikenneyhteyksiä ei kerta kaikkiaan ole käytettävissä eikä toisaalta aina ole varaa esimerkiksi omaan autoon

– Videovastaanotolle voi osallistua, vaikka olisi esimerkiksi toipumassa hengitystieinfektiosta eikä vastaanottoa tarvitse sen vuoksi siirtää. Tällaisessa tilanteessa perinteisen vastaanoton voi vaihtaa myös videovastaanotoksi. Aikoja ei tarvitse perua ja ohjaus voi jatkua keskeytyksittä.

– Lisäksi asiakkaalla on enemmän valinnan varaa vastaanottoaikoja valitessaan.

Mitä iloa digipalvelujen käyttämisestä on ammattilaiselle?

Hyödyt ammattilaisen näkökulmasta ovat osin samoja kuin asiakkailla. Työhön tulee vähemmän katkoksia vastaanottojen peruuntumisen vuoksi. Juostavuutta tulee siitä, että läsnäolovastaanoton voi tarvittaessa vaihtaa videovastaanotoksi.

– Digitaalisen palvelukanavan hyödyntäminen mahdollistaa työskentelyn sijainnista riippumatta. Eli voin itse valita, mistä työtä teen. Voin myös säästää aikaa ja kustannuksia työmatkoissa. Työnantajan tiloja voidaan vähentää ja saada organisaatiolle sitä kautta säästöä.

Joissakin sote-keskuksissa on tälläkin hetkellä niukasti asiakastyöhön soveltuvia, rauhallisia työhuoneita. Digipalveluita käyttämällä voi siis vapauttaa työtiloja perinteisille vastaanotoille.