Blogi: Polkupyöräetu kannustaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen henkilöstöä liikkeelle
Päijät-Hämeen hyvinvointialueella työntekijöiden käytössä on polkupyöräetu henkilöstön hyvinvoinnin ja työssäjaksamisen vahvistamiseksi henkilöstöohjelman mukaisesti.
Polkupyöräedulla työntekijä saa lunastaa vapaavalintaisen polkupyörän tai sähköpyörän kustannuksissa samalla säästäen. Työsuhdepyörää saa käyttää vapaasti vapaa-ajan kulkemisessa ja työmatkoilla.
Polkupyöräetu on ollut hyvinvointialueella työntekijöiden käytössä vuoden 2023 kesäkuusta. Vajaassa vuodessa pyöräetua käyttää yli 530 työntekijää, joka vastaa seitsemää prosenttia hyvinvointialueen koko henkilöstöstä.
Pyöräedun käyttäjät pyöräilevät ja liikkuvat aiempaa enemmän
Hyvinvointialueen alkuvuoden 2024 pyöräedun käyttäjäkyselyn tulokset osoittavat, että pyöräetu on kannustanut henkilöstöä pyöräilyyn selvästi aiempaa enemmän. Pyöräetu on lisäksi ollut avainasemassa pyörän hankkimiselle, sillä yli puolet edun hyödyntäneistä ei olisi hankkinut pyörää ilman pyöräetua.
Kyselyyn vastanneet kertoivat pyöräilyn lisääntyneen keskimäärin yli kolme tuntia viikossa työsuhdepyörän hankinnan jälkeen, ja neljä vastaajaa viidestä kertoi liikkuvansa enemmän edun käyttöönoton jälkeen.
Käyttäjäkyselyn tulosten mukaan pyöräetu on lisännyt pyöräilyn ja liikkumisen määrää myös vähiten liikkuvilla työntekijöillä.
Vaikka pyöräetuun ei liity vaatimusta työmatkojen kulkemista pyöräillen, pyöräetua hyödyntäneistä työntekijöistä 82 prosenttia käyttää työsuhdepyörää työmatkoihin ainakin silloin tällöin. Päijät-Hämeen hyvinvointialueella työmatkoja pyörällä kulkevien työntekijöiden lukumäärä on lähes tuplaantunut pyöräedun käyttöönoton myötä.
Työmatkaliikkuminen on monelle hyvä mahdollisuus lisätä arkeen hyötyliikuntaa, joka käy ilmi myös kyselyn vastauksista. Pyöräetua hyödyntäneille tärkein syy työmatkojen pyöräilyyn oli kunnon ja hyvinvoinnin parantaminen.
Pyöräetu auttaa vähentämään liikkumisen hiilijalanjälkeä
Henkilöstöohjelman lisäksi polkupyöräedulla edistetään Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ympäristöohjelman 2023–2025 tavoitetta vähähiilisestä liikkumisesta. Työmatkojen ja työpäivän aikaisten matkojen kulkeminen pyörällä auton sijasta on tehokas keino vähentää liikkumisen aiheuttavaa hiilijalanjälkeä.
Jopa 68 prosenttia pyöräedun käyttäjistä on korvannut autoilua pyöräilyllä työsuhdepyörän hankinnan jälkeen. Erityisesti työsuhdepyörällä kuljetaan lyhyitä alle 10 kilometrin arkimatkoja.
Pyöräetu päätettiin ottaa henkilöstöeduksi vuonna 2022 toteutetun kestävän liikkumisen edistämisen hankkeen myönteisten kokemusten myötä. Kesäkuussa 2023 alkaneessa kestävän työmatkaliikkumisen Sycla-hankkeessa jatketaan vähähiilistä ja hyvinvointia edistävää työmatkaliikkumista hyvinvointialueella ja valituissa lahtelaisissa organisaatioissa. Hyvinvointialueelta Sycla-hankkeen kohteena on mukana Lehtiojan palvelukeskus Lahden Kilpiäisissä.
Kirjoittaja:
Taru Pietilä, projektisuunnittelija, kestävän työmatkaliikkumisen Sycla-hanke
Sycla-hankkeen tavoitteena on löytää innovatiivisia ratkaisuja edistää kestävää työmatkaliikkumista ja vähentää tieliikenteessä syntyviä päästöjä. Kaupunkipilotin toteuttavat yhteistyössä Lahden kaupungin johdolla LUT-yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu ja Päijät-Hämeen hyvinvointialue. Hanke on osa 100 climate-neutral and smart cities by 2030 -EU-missiota. Projekti saa rahoituksensa NetZeroCities-ohjelman kautta EU:n Horisontti2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta (grant agreement No 101036519).
Sycla-hanke on osa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen koordinoimaa Luontoaskel terveyteen 2022–2032-ohjelmaa sekä toteuttaa osaltaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ympäristöohjelmaa. Lue lisää Sycla-hankkeesta hankkeen verkkosivuilta.