Asukkaiden käytössä olevat Omaolo-palvelut laajenivat

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille avautui 7.5. alkaen mahdollisuus saada arvio oireistaan ja hoidon tarpeestaan sekä tarvittaessa yhteys terveydenhuollon ammattilaiseen ympäri vuorokauden Omaolon sähköisten oirearvioiden kautta.

Ympärivuorokautinen asiointi Omaolon kautta koskee päivystyksellisiä asioita. Tähän saakka oirearvioiden lähettäminen terveydenhuoltoon on ollut mahdollista vain virka-aikana. Kaikki oirearviot käsitellään virka-aikana sote-keskuksissa ja sen ulkopuolella kiireellisemmät oirearviot Päivystysavussa myös viikonloppuisin ja pyhien aikana.

Omaolo on valtakunnallinen digitaalinen sote-asiointikanava, jonka kautta julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käytön voi aloittaa nopeasti ja helposti. Sen oirearviot kattavat 16 erilaista oiretta tai terveysongelmaa. Niiden avulla asiakas saa tilanteeseensa sopivat suositukset, jotka perustuvat tieteelliseen tutkimukseen ja kansallisiin kriteereihin. Tilanteen mukaan oirearvioiden kautta saa joko itsehoito-ohjeet, mahdollisuuden ajanvaraukseen tai yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen.

Asiointikanavaa voi käyttää niin tietokoneella, tabletilla kuin matkapuhelimellakin. Sinne pääsee Päijät-Sote-sovelluksen kautta tai osoitteesta www.omaolo.fi. Omaolo on CE-merkitty lääkinnällinen laite.

Omaolon kehittäminen on osa Kestävät ja vaikuttavat sote-palvelut Päijät-Hämeessä-hanketta, jonka rahoittaa NextGenerationEU.

Lisätietoja: ICT-asiantuntija Sara Sallila, sara.sallila@paijatha.fi

Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille.

Päijät-Hämeen hyvinvointialue – Päijät-Hämeen hyvinvointialue (paijatha.fi)