Asiakkaan ei tarvitse hakea uutta palvelupäätöstä heti vammaispalvelulain tullessa voimaan vuoden alussa
Uusi vammaispalvelulaki tulee voimaan ensi vuoden alussa. Asiakkaan ei tarvitse tehdä uutta palveluhakemusta, jos hänellä on voimassa oleva päätös vammaispalvelusta. Palvelut jatkuvat vanhan päätöksen mukaisesti siihen merkityn voimassaoloajan loppuun asti, mutta kuitenkin enintään vuoden 2027 loppuun.
Hyvinvointialue käsittelee 1.1.2025 alkaen saapuvat hakemukset uuden lain mukaisesti. Jos hakemus saapuu vuoden 2024 aikana, se käsitellään vielä nykyisen lainsäädännön mukaisesti.
Kaikki vanhat, toistaiseksi voimassa olevat päätökset päivitetään uuden lainsäädännön mukaisiksi kolmen vuoden siirtymäajalla. Hyvinvointialueen työntekijä on yhteydessä asiakkaaseen palvelutarpeen tarkistamiseksi. Asiakas voi kuitenkin halutessaan myös itse pyytää uutta palvelutarpeen arviointia ja päätöksensä päivittämistä uuden lain mukaiseksi. Tällöin asiakkaan tulee tehdä uusi hakemus aikaisintaan 1.1.2025. Määräaikaisesti myönnetylle palvelulle haetaan tarvittaessa jatkoa entiseen tapaan. Hakiessa on hyvä varautua riittävään asian käsittelyaikaan.
Palveluihin ei tule suuria muutoksia
Eduskunta tarkentaa loppuvuoden aikana lain soveltamisalaa, eli sitä, kuka voi jatkossa saada vammaispalveluja.
Uusia palveluja ovat erityinen osallisuuden tuki ja tuettu päätöksenteko. Lisäksi osa hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden palveluista tarjotaan vammaispalveluna terveyspalvelujen rinnalla. Palveluista ja niiden sisällöistä voi lukea tarkemmin THL:n vammaispalvelujen käsikirjasta.
— Kovin suuria muutoksia asiakkaille ei tule. Muutos näkyy kuitenkin esimerkiksi palvelujen nimissä. Joidenkin palvelujen kohderyhmä laajenee ja kokonaan uusia palvelujakin tulee. Yleisesti odotamme asiakasmäärien kasvavan, kertoo tulosaluejohtaja Pirkko Valtanen.
Asiakkaiden näkemykset huomioidaan kuljetusten välityskeskuksen kilpailutuksessa
Hyvinvointialue kilpailuttaa kuljetusten välityskeskustoiminnan. Kilpailutuksen valmistelussa huomioitiin hiljattain toteutetun kuljetusten asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset ja säännöllisesti kokoontuvien, asiakkaista ja liikennöitsijöistä koostuvien seurantaryhmien palautteet.
Vain välityskeskuspalvelu kilpailutetaan, ja liikennöintipalvelun tuottaja pysyy ennallaan sopimuskauden loppuun.
Lisätietoja:
tulosyksikköpäällikkö Jonna Ritvanen, vammaispalvelut, asiakasohjaus, p. 040 088 9280 tulosaluejohtaja Pirkko Valtanen, vammaispalvelut, p. 044 440 6522